Persberichten

Brandstofsysteemspecialist Diesel Büchli neemt importeur Romotech over

Harderwijk, 17 mei – Brandstofsysteemspecialist Diesel Büchli BV neemt Romotech BV uit Papendrecht over. Romotech is de Nederlandse importeur/distributeur van Lombardini/ Kohler motoren voor marine- en industrietoepassingen.

Diesel Büchli is bekend om haar expertise van dieselinspuitsystemen, het leveren van componenten als brandstofpompen, injectoren en roetfilters en het verzorgen van service ervan. De dieselspecialist uit Harderwijk, met een zelfstandige vestiging in Antwerpen, verbreedt zich nu in de techniek met de aankoop van Romotech in Papendrecht. Voor Romotech betekent de overname vooral dat de slagkracht van het bedrijf toeneemt en dat de soliditeit verder vergroot wordt.

Directeur Leo Versteeg van Romotech: “Als importeur is het noodzakelijk om specialistische kennis in huis te hebben, daarin heb je ook een verantwoordelijkheid en die nemen we. Samen met mijn zoon Maikel, die het technische gedeelte voor z’n rekening neemt, hebben we als team hard gewerkt om een mooi bedrijf op te bouwen en dat is gelukt. We bestaan dit jaar 16 jaar en hebben in die periode een mooi klantenbestand opgebouwd. Daarvoor zijn we dankbaar. Onze klanten kennen ons als een betrouwbare en flexibele partner. Het is pas klaar als het goed is.”

Hans Gerrits, directeur Diesel Büchli, legt uit: “Als specialist zijn we natuurlijk vooral bekend van de dieselinspuitsystemen. Dat je dan ook ‘iets anders’ gaat doen is dan al gauw opvallend. Maar we keken al langer verder dan alleen inspuitsystemen en diesel. We testen en verkopen bijvoorbeeld ook benzine-injectoren en –pompen. Ook zijn we al 15 jaar actief met roetfilters en andere systemen die de emissie verlagen. Nu gaan we nog een stapje verder en kijken naar de hele motor”. Versteeg vult aan: “en die motor staat niet op zichzelf natuurlijk. Daar kan bijvoorbeeld weer een waterpomp of een generator aan gemonteerd worden die samen met de motor een (BPS) Basic Power Set , of (BWS) Basic Waterpomp Set een geheel vormt”.

Voor Romotech is de expertise van Diesel Büchli van common-rail diesel heel waardevol. Versteeg: “De Stage-V norm schrijft een nog verdere reductie voor van emissies van onder andere NOx en roetdeeltjes. Stage-V motoren voldoen dus aan de strengste eisen. Boven 19kW en geproduceerd vanaf 2019 zijn de Kohler motoren allemaal uitgerust met een DPF (Diesel Particulate Filter) en boven de 56 kW ook met een SCR (Selective Catalitic Reduction) systeem. Büchli heeft daar al jaren praktische ervaring mee. Een hele waardevolle aanvulling op onze ervaring met de Common Rail motoren en de ondersteuning van de fabriek natuurlijk”.

Kohler klinkt Duits maar is Amerikaans en wordt veelal in Italië geproduceerd. Dat behoeft uitleg: Versteeg: "Het is niet zo ingewikkeld eigenlijk. De grondlegger was afkomstig van Duitse immigranten in Amerika. In 2008 heeft KOHLER het Italiaanse Lombardini overgenomen”. KOHLER heeft daarmee de reeds bestaande KOHLER benzine motoren range verder kunnen vergroten met de complete range dieselmotoren van Lombardini van 3 - 50 kW. Inclusief de ontwikkeling van de nieuwe KOHLER KDI1903/2504/3404 TCR Hi Tech Common Rail motoren range van 42-130 kW. Kohler heeft voor de nieuwe KDI Stage-V motoren zwaar geïnvesteerd in een compleet nieuwe productiestraat in de Italiaanse fabriek in Reggio Nell Emilia.

Versteeg vervolgt: “Stage-V Motoren vergen een compleet andere aanpak op het gebied van installatie en onderhoud, diagnose en reparatie. Deze hoogwaardige diesel techniek, met Common rail en inspuitdrukken tot 2000 Bar, vergen chirurgische precisie en vakkundige expertise bij reparatie en diagnose. Zeker ook in dit opzicht is de kennis van beide bedrijven een waardevolle aanvulling op elkaar.”

Gerrits kijkt vol vertrouwen naar de komende samenwerking: “Wij werken in diverse branches, vooral in de industrie is doen wat je zegt en zeggen wat je doet erg belangrijk. In de gesprekken met Leo kwam dat steeds naar voren, maar eigenlijk hoefden we dat niet aan elkaar uit te leggen”.

De komende tijd wordt gebruikt om beide bedrijven en vooral de mensen aan elkaar te laten wennen. Intussen worden er uiteraard plannen gesmeed om eerst vooral de externe synergievoordelen te gebruiken en elkaar te versterken. Op termijn wordt uiteraard ook gekeken naar interne synergievoordelen. Gerrits is helder: ”De naam, de mensen en de vestigingsplaats van Romotech blijven. Dat is zeker. Dat was ook een belangrijke voorwaarde voor de fabrikant en daarover hadden we ook niet de minste twijfel”.

Cookie melding OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy Cookie instellingen